Zakon o funkcionarjih (objava: 27. 8. 2024)

27. 8. 2024 je bil na eDemokraciji objavljen predlog Zakona o funkcionarjih, ki je vezan na izvedbo plačne reforme. S spremembami se načrtuje poenotenje sistema za vse funkcionarje, tudi na lokalni ravni, pri čemer bodo posebnosti, opredeljene v področnih zakonih, ostale v veljavi.

Povzetek nekaterih določb:

  • 2. člen – definicija funkcionarja: Funkcionarje v državnih organih in funkcionarje v samoupravni lokalni skupnosti določa zakon. Funkcionarji so osebe, ki pridobijo mandat za opravljanje funkcije s splošnimi volitvami, osebe, ki pridobijo mandat za opravljanje funkcije izvršilne in sodne oblasti z izvolitvijo ali imenovanjem v /…/ predstavniškem telesu samoupravnih lokalnih skupnostih ter druge osebe, ki jih v skladu z zakonom kot funkcionarje izvolijo ali imenujejo nosilci zakonodajne, izvršilne ali sodne oblasti, župani ali drug pristojni organ oziroma oseba.
    • Zveza na 34.a čl. ZLS: Člani občinskega sveta, župan in podžupan občine so občinski funkcionarji.
  • 3. člen: Organ, pristojen za odločanje o pravicah funkcionarjev za župane, podžupane, člane mestnih svetov je komisija za mandatna vprašanja, volitve in imenovanja. Pogoje za pridobitev nekaterih pravic pa ugotavlja občinska uprava.
  • 5. člen: Pogoj nekaznovanosti – funkcionar ne more biti oseba, (1) ki je pravnomočno obsojena na nepogojno zaporno kazen za kaznivo dejanje (KD), ki se preganja po uradni dolžnosti ali (2) ki je pravnomočno obsojena za KD zoper uradno dolžnost, javna pooblastila in javna sredstva.
  • 14. člen – povračila stroškov in drugih prejemkov: pod enakimi pogoji kot za javne uslužbence (JU) prejmejo poklicni funkcionarji prejemke in povračila stroškov za prevoz na in z dela, stroške na službenih potovanjih, dnevnice, kilometrino, terenski dodatek, regres za letni dopust, jubilejno nagrado, solidarnostno pomoč, odpravnino ob upokojitvi. Pripada regres za prehrano v enaki višini kot za JU.
  • 15. člen: Če organ, v katerem funkcionar opravlja funkcijo, ugotovi, da so bili funkcionarju v nasprotju s prejšnjim odstavkom določena oziroma izplačana višja povračila stroškov v zvezi z opravljanjem funkcije oziroma višji prejemki, kot bi mu pripadali, jih je funkcionar dolžan vrniti. /…/ Če med organom in funkcionarjem v enem mesecu od pisnega poziva organa ne pride do dogovora, mora organ, v katerem funkcionar opravlja funkcijo, preveč izplačani znesek zahtevati s tožbo pred pristojnim sodiščem.
  • 16. člen – letni dopust: kot po merilih, ki veljajo za JU v državni upravi za delovno dobo, starost, socialne in zdravstvene razmere ter skrb za otroke. Za zahtevnost opravljanja funkcije pripada 8 dni dopusta. Funkcionarju ne pripada pravica do nadomestila za neizrabljen letni dopust.
  • 18. člen: Pravica do uporabe službenega avtomobila, mobilnega telefona in druge opreme se za funkcionarje uredi s posebnim aktom.
  • 19. člen: Funkcionar ima pravico do usposabljanja in izpopolnjevanja za opravljanje funkcije. Pravica do usposabljanja in izpopolnjevanja se za funkcionarje uredi s posebnim aktom.
  • 20. člen – pravica do plačane pravne pomoči: občinska uprava mora omogočiti plačano pravno pomoč funkcionarju, zoper katerega se vodi odškodninski, predkazenski, kazenski ali prekrškovni postopek zaradi opravljanja javne funkcije.
    • Plačana pravna pomoč je pravica funkcionarja, da mu organ, v katerem funkcionar opravlja funkcijo oziroma uprava samoupravne lokalne skupnosti, povrne stroške odškodninskega, predkazenskega, kazenskega ali prekrškovnega postopka zaradi opravljanja javne funkcije, in sicer stroške izvajalca pravne pomoči.
    • 22. člen: Izvajalca pravne pomoči izbere funkcionar skladno z določili Zakona o odvetništvu. Funkcionar je dolžan praviloma izbrati izvajalca v kraju svojega bivališča ali v kraju sedeža sodišča, pri katerem poteka odškodninski, predkazenski, kazenski ali prekrškovni postopek. /…/ Če je bila v odškodninskem, predkazenskem, kazenskem ali prekrškovnem postopku zoper funkcionarja izdana pravnomočna sodba, s katero je bilo ugodeno zahtevku, ali pravnomočna obsodilna sodba, mora povrniti stroške plačane pravne pomoči organu oziroma upravi samoupravne lokalne skupnosti, ki mu je omogočala plačano pravno pomoč in sicer najkasneje v roku 30 dni od pravnomočne sodbe. V primeru delne ugoditve zahtevku, mora funkcionar organu oziroma upravi samoupravne lokalne skupnosti povrniti sorazmerni del stroškov plačane prave pomoči.
    • 23. člen: Ne glede na določbo 20. člena tega zakona funkcionarja v državnem organu zoper katerega se vodi odškodninski postopek zaradi opravljanja javne funkcije, zastopa državno odvetništvo.
    • 24. člen: občinska uprava začasno založi sredstva, potrebna za plačilo sodnih taks in predujmov za stroške sodnega postopka.
    • 32. člen: pravica do plačane pravne pomoči velja tudi za funkcionarje, ki jim je prenehala funkcija.
  • 25. člen – pravica do vrnitve na prejšnje delo: Funkcionar, ki je bil do izvolitve oziroma imenovanja v delovnem razmerju za nedoločen čas, ima pravico, da se najkasneje v 30 dneh po prenehanju funkcije vrne na delo, ki ga je opravljal, ali na drugo delo, za katerega izpolnjuje pogoje, razen če iz objektivnih razlogov to ni mogoče. Za obdobje po prenehanju funkcije do vrnitve na prejšnje delo iz prejšnjega odstavka pripada funkcionarju na podlagi tega zakona nadomestilo plače v višini 80 odstotkov zadnje mesečne plače, ki jo je prejel, ko je opravljal funkcijo. Nadomestilo izplača organ, v katerem je funkcionar opravlja funkcijo.
  • 16. člen – pravica do nadomestila po prenehanju funkcije: ima pravico do nadomestila plače v višini 80 odstotkov zadnje mesečne plače, ki jo je prejel, ko je opravljal funkcijo, vendar najdlje šest mesecev od prenehanja funkcije oziroma najdlje tri mesece od prenehanja funkcije, če mu je funkcija prenehala po lastni želji.
    • Funkcionar, ki je opravljal istovrstno funkcijo že pred mandatom, ki mu je prenehal, ima za vsak prejšnji zaporedni mandat pravico do dodatnega trimesečnega nadomestila plače, vendar ne več kot šest mesecev skupaj.
    • 31. člen: Funkcionar, ki po prenehanju mandata pridobi pravico do nadomestila plače, je v času prejemanja nadomestila vključen v obvezna socialna zavarovanja. Če se v času ali po zaključku prejemanja nadomestila upokoji, mu pripada tudi odpravnina ob upokojitvi, kot to velja za javne uslužbence v državi upravi. Čas prejemanja nadomestila plače se funkcionarju, ki mu je prenehala funkcija, šteje v pokojninsko dobo