Državni zbor je na seji 9. 12. 2021 sprejel Zakon o dolgotrajni oskrbi, ki je bil objavljen v Uradnem listu RS, št. 196/21.
Vlada je 21. 6. 2021 v Državni zbor vložila predlog Zakona o dolgotrajni oskrbi (ZDO).
V obrazložitvi predloga je, med drugim, navedeno:
- 2. člen uvaja enotno definicijo DO, ki sledi enotni mednarodni definiciji, ki jo uporabljajo mednarodne institucije (WHO, OECD, EUROSTAT, Evropska komisija).
- DO se bo v skladu s predlogom ZDO opravlja v načinu opravljanja DO na domu ali DO v instituciji ali na način prejemanja denarnega prejemka. Posebna oblika je način oskrbovalca družinskega člana, ki se kombinira z možnostjo 21 dnevne nadomestne DO v instituciji.
- Predlog ZDO uvaja naslednje storitve DO: storitve osnovnih dnevnih opravil, storitve podpornih dnevnih opravil, storitve zdravstvene nege vezane na osnovna dnevna opravila, storitve za krepitev in ohranjanje samostojnosti in storitev e-oskrbe (glej 14. člen).
- Predlog ZDO predvideva obvezno vključitev v zavarovanje za DO, pri čemer bo Vlada v skladu s tem zakonom najkasneje do 30. junija 2024 pripravila popoln zakonodajni predlog posebnega zakona glede obveznega zavarovanja za DO, ki bo določil pogoje obveznega zavarovanja za DO.
- Predlog ZDO predvideva opravljanje DO v okviru javne mreže, pri čemer je za načrtovanje in razvijanje področja DO ter usklajevanje z drugimi področji zdravstvenega in socialnega varstva odgovorna država v sodelovanju s samoupravnimi lokalnimi skupnostmi. Predvideni so naslednji možni izvajalci:
- javni zavodi;
- druge pravne osebe, samostojni podjetniki posamezniki in fizične osebe, ki samostojno opravljajo dejavnost;
- nosilci dopolnilnih dejavnosti na kmetiji, ki opravljajo DO v načinu iz prve alineje drugega odstavka 57. člena tega zakona ter
- oskrbovalci družinskega člana, kot poseben način opravljanja DO.
Členi, ki se nanašajo na občine, so:
- 5. člen – opredelitev izrazov
- 4. Koncedent za opravljanje DO na domu je samoupravna lokalna skupnost.
- 6. člen – naloge Republike Slovenije in samoupravnih lokalnih skupnosti
- (3) Samoupravna lokalna skupnost uresničuje svoje naloge na področju DO s tem, da:
- v sodelovanju z Republiko Slovenijo razvija javno mrežo DO;
- spremlja opravljanje DO in delovanje javne mreže DO na svojem območju.
- (4) Samoupravna lokalna skupnost iz proračuna finančne zagotavlja vire za naloge iz prejšnjega odstavka.
- (3) Samoupravna lokalna skupnost uresničuje svoje naloge na področju DO s tem, da:
- 67. člen – ustanovitev javnih zavodov za opravljanje DO
- (1) Javni zavod za opravljanje DO ustanovi:
- država za opravljanje za način opravljanja DO iz drugega odstavka 57. člena tega zakona ali
- samoupravna lokalna skupnost za opravljanje DO na domu v obliki iz petega odstavka 57. člena tega zakona.
- (1) Javni zavod za opravljanje DO ustanovi:
- 68. člen – materialni pogoji za delo
- Ustanovitelj mora zagotoviti ustrezne materialne pogoje za delo javnega zavoda za DO in za razširitev zmogljivosti javnega zavoda za DO.
- 74. člen – koncesije v DO
- (8) Koncesijo za opravljanje javne službe DO na domu podeli samoupravna lokalna skupnost s soglasjem ministrstva, pristojnega za socialno varstvo
- ZMOS je mnenje na zakon podal julija 2021 in izpostavil predvsem neustrezen postopek priprave in sprejemanja zakona, kjer občine in njihova združenja niso bila vključena v vsebinsko pripravo.
Avgust 2020
Predlog Zakona o dolgotrajni oskrbi je objavljen na tej povezavi.
Predlog določa vzpostavitev dolgotrajne osrkbe (DO) kot novega sistema socialne varnosti, ki ga sestavlja obvezno socialno zavarovanje za DO z univerzalnimi pravicami in učinkovito mrežo izvajalcev DO. Za financiranje DO kot splošnega tveganja se uvaja obvezno socialno zavarovanje za DO. Nekateri ključni vidiki nove ureditve so:
- enotna definicija DO, ki sledi mednarodni definiciji (OECD, Eurostat, EK),
- oblike izvajanja storitev DO – formalna oskrba na domu in v instituciji, družinski član osrkbovalec,
- enotna merila in pogoji za upravičence in vstopni prag,
- definicija vrst storitev DO,
- določitev novega obveznega zavarovanja za DO,
- določitev pravic iz obveznega zavarovanja za DO,
- nova ocenjevalna lestvica za oceno upravičenosti do DO glede na kategorije upravičenosti (I.-V. kategorija),
- določitev pogojev za izvajalce storitev DO itd.
Občine so v predlogu zakona predvidene kot ustanoviteljice javnih zavodov in koncedentke za izvajanje dejavnosti DO v instituciji tipa A (bivalna enota, ki izvaja storitve DO v obsegu največ do 48 posteljnih kapacitet na eni lokaciji, pri čemer storitve zdravstvene nege v okviru obveznega zdravstvenega zavarovanja zagotavlja patronažna služba).
Predlog zakona tudi predvideva plačevanje prispevkov zavarovancev iz 21. in 24. točke prvega odstavka 15. člena ZZVZZ s strani občin, kar je v nasprotju z usklajenim predlogom Zakona o finančni razbremenitvi občin.
Predlog je v javni obravnavi do 5. 10. 2020, mestne občine lahko komentarje na ZMOS pošljejo do 30. 9. 2020.