4. 3. 2025 je Državni zbor sprejel novelo ZFO-1, ki prinaša pomembne prilagoditve sistema financiranja občin.
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o financiranju občin (ZFO-1E), katerega vsebina se je usklajevala skoraj eno leto, je dostopen na tej povezavi. Končni predlog v določbah, ki se tičejo jedra sistema financiranja občin, odraža dogovor o višini povprečnine za leti 2025 in 2026, ki ga je podpisal tudi ZMOS.
Za mestne občine je poglavitna sprememba uvedba dodatnih sredstev za zmanjševanje objektivnih razlik, ki vplivajo na prihodke občin. Z novelo se bo letno namenilo 1,5 % pobrane celotne dohodnine za naslavljanje razlik, in sicer se bo 75 % teh sredstev namenilo občinam, katerih stroški za izvajanje zakonskih nalog presegajo sredstva primerne porabe, preostanek pa se bo razdelil vsem občinam po ključu, ki že velja za sredstva za uravnoteženost razvoja. Ukrep, zapisan v novem 13.b členu zakona, ki je bil uveden na podlagi dogovora o višini povprečnine in vključen že v ZIPRS2526, tako postaja sistemski oziroma trajen. Ker gre za dodatna sredstva, izven kvote 54 % dohodnine kot vira za financiranje primerne porabe, ta ukrep ne vpliva na splošno financiranje občin po formuli primerne porabe. V letu 2025 bo občinam razdeljenih slabih 48 milijonov evrov dodatnih sredstev, v nadaljevanju pa bo višina sredstev odvisna od višine pobrane dohodnine.
Ključnega pomena je tudi sprememba 12. člena ZFO-1, ki se nanaša na izračun povprečnih stroškov. Po novem se bo pri izračunu upoštevalo triletno povprečje medletne rasti stroškov, s čimer bodo izračunani stroški pomembno višji in predvsem določeni bližje realnim stroškom. Zaradi tega bodo vladna izhodišča za pogajanja o višini povprečnine višja.
Na področju zadolževanja se zvišuje največji obseg možnega zadolževanja občine, in sicer iz 10 na 15 % realiziranih prihodkov občinskega proračuna. Po novem bo omogočeno zadolževanje pri mednarodnih razvojnih bankah, katerih članica je Republika Slovenija (EBRD, EIB, Razvojna banka Sveta Evrope), občine pa bodo lahko izdajale občinske obveznice.
Vse navedene spremembe ZMOS ocenjuje kot pozitivne in jih pozdravlja. Gre za eno večjih prilagoditev sistema financiranja v korist vsem občinam.
Novela uvaja tudi spremembe pri sofinanciranju občin z evidentiranimi romskimi naselji, kjer prejeta sredstva postajajo namenska in bo o njih potrebno letno poročanje državi. Spremenjen je tudi način delitve sredstev, kjer se uvaja formula, pri čemer predlogi občin za spremembe elementov formule v zakonodajnem postopku niso dobili podpore. Poleg tega se spreminja tudi nabor kazalnikov za določanje razvitosti občin, ki nato vpliva na stopnjo sofinanciranja občinskih investicij iz državnega proračuna.
Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo Državnega zbora je na 27. redni seji dne 11. 2. 2025 sprejel amandmaje, ki bistveno ne posegajo v osnovno besedilo, in potrdil dopolnjen predlog novele ZFO.
Poročilo odbora z dopolnjenim predlogom ZFO je bilo objavljeno 20. 2. 2025 na spletnih straneh Državnega zbora.
Po številnih usklajevanjih, ki so se zaključila šele proti koncu leta 2024 je Vlada 16. 12. 2024 v zakonodajni postopek poslala novelo ZFO (besedilo).
V primerjavi s prvotno verzijo predloga so ostale nespremenjene nove določbe glede zadolževanja občin (izdaja obveznic, zadolževanje pri mednarodnih institucijah, dvig omejitve zadolževanja). Črtana je bila namera omejevanja sofinanciranja skupnih občinskih uprav.
Sprememba ZFO prinaša dve ključni novosti, ki bosta izboljšali sistem financiranja občin:
- pri izračunu povprečnih stroškov se bo v bodoče upoštevala medletna stopnja rasti stroškov (povprečje 4-letnega obdobja bo pomnoženo s stopnjo rasti zadnjih treh let), kar bo pomenilo višje izhodišče za pogajanja o povprečnini,
- uvaja se nov 13.b člen, ki bo zagotavljala dodatna sredstva v višini 1,5 % pobrane celotne dohodnine predpreteklega leta za zmanjševanje objektivnih razlik, ki vplivajo na prihodke občin – ta sredstva se bodo delila v razmerju 75 % občinam z izkazanim nesorazmerjem v financiranju stroškov izvajanja zakonskih, 25 % pa bodo prejele vse občine po kriterijih za sredstva za uravnoteženje razvitosti občin.
Spreminja se tudi 20.a člen za sofinanciranje obveznosti občin z evidentiranimi romskimi naselji, in sicer se sredstva povečujejo na 4,2 % primerne porabe vseh občin z evidentiranimi romskimi naselji, pri čemer pa se uvaja nova formula za delitev sredstev. Poraba teh sredstev je namenska, pri čemer pa je poročanje o porabi na letni ravni (in ne na ravni posameznih projektov, ukrepov).
Ministrstvo za javno upravo (MJU) je po dveh usklajevalnih sestankih z združenji občin dne 15. 3. 2024 na portalu eDemokracija objavilo predlog novele ZFO, ki vključuje naslednje spremembe:
- Zadolževanje občin – omogočeno bi bilo zadolževanje občin pri mednarodnih institucijah, katerih članica je Republike Slovenija, in z izdajo občinskih obveznic na nacionalnem trgu, kar bi podrobneje urejal podzakonski akt. Največji obseg možnega zadolževanja bi se povečal z 10 na 15 % realiziranih prihodkov iz bilance prihodkov in odhodkov občinskega proračuna v letu pred letom zadolževanja, zmanjšanih za prejete donacije, transferne prihodke iz državnega proračuna za investicije in prejeta sredstva iz proračuna Evropske unije ter prihodke režijskih obratov. Hkrati se uvaja institut sanacijskega postopka za primere prezadolženosti oziroma trajne nelikvidnosti občine.
- Uvaja se nov 13.b člen, ki določa dodatna sredstva za kritje stroškov občin, ki se izračuna kot razmerje med tekočimi odhodki in tekočimi transferji posamezne občine iz zaključnega računa ter tekočimi odhodki in tekočimi transferji vseh občin iz zaključnega računa. Formula za izračun primerne porabe se ne spreminja.
- Dodatno financiranje za občine z evidentiranimi romskimi naselji se spreminja glede formule razdelitve sredstev in narave sredstev, ki postanejo namenska.
- Spreminjajo se kazalniki za izračun razvitosti občin kot merila za sofinanciranje investicij občin.
- Vpeljuje se zgornja omejitev skupnega sofinanciranja delovanja skupnih občinskih uprav s strani države, in sicer na 0,7 % skupne primere porabe vseh občin (kar trenutno znaša okoli 10 mio EUR).
Pripombe se lahko pošljejo na MJU do 15. 4. 2024.